Petits suicidis

  Sinopsi de l'espectacle:

Espectacle de petit format per a un actor i un munt d'objectes animats

SINOPSI - PROGRAMA
ALKA-SELTZER, una tragèdia efervescent.
Després de diverses temptatives per eludir la seva condició manifesta, un comprimit d'Alka-Seltzer acaba en els aiguamolls de la seva marginalitat.


PITA i JÖRG, ardent metamorfosi d'una llavor de cafè i un llumí :
Pita, brasilera fascinant i encisadora, amb les seves extravagàncies, fa perdre el cap a Jörg, jove suec, que es consumeix d'amor per ella.



EL TEMPS, poesia tragicòmica … A propòsit del pas del temps.
(Les ganyotes en el mirall d'una imatge poètica)



ANTECEDENTS
(text facilitat per Gyula Molnár a partir d'una crítica de premsa)
Cap a finals dels anys 70 una expedició internacional de pioners s'avançà en el món dels objectes, llavors inexplorat, amb la intenció d'excavar i extreure material per estudiar-ne la seva naturalesa. Un membre de la tripulació, que més que els altres va creure distingir en l'objectiu d'aquesta missió el possible subjecte de la seva vocació, penetrà fins tal punt en l'ignot, que romangué dispers entre les pròpies runes. És encara allà, excavant, entre senyals que moren, formes que s'extingeixen. Excava en diverses direccions, perquè el fons és prou ampli com per no haver de tocar-lo sempre en el mateix punt tot arriscant repetir-se. Quan la resta de l'expedició emergí salvant al món un preciós botí, entre les nombroses troballes figuraren també tres fragments arqueològics descoberts i recollits per ell mateix: la Trilogia de "PICCOLI SUICIDI". Aquestes peces, segons les estimacions més dignes de ser ateses, provenen dels principis de la història del Teatre d'Objectes, i constitueixen el testimoniatge més clar i bàsic conegut fins ara de l'existència d'aquest gènere.

PRESENTACIÓ
Gyula Molnár va néixer a Budapest el 1950. Viu a Hongria fins a 1962, després viurà a Baviera. Estudia a l’escola de Belles Arts de Venècia de 1968 a 1973. Exerceix l’ofici de fuster fins a 1976. Des de llavors es dedica només al teatre com a autor, actor, director i de tant en tant com a dibuixant i escenògraf. Entre les seves obres més conegudes estan: "Petits Suïcidis", "El Somnàmbul" i "Gagarin".

"PETITS SUÏCIDIS (tres breus exorcismes d'ús quotidià)" és una adaptació i recreació feta per Carles Cañellas, a partir del muntatge original "PICCOLI SUICIDI (tre brevi esorcismi d'uso quotidiano)" que Gyula Molnár va crear i estrenar el 1984 i va representar per mig món amb enorme èxit. I que malgrat el temps transcorregut, segueix sent una obra de culte entre els entesos. Un capítol a part en la història del Teatre europeu. Aquest muntatge pertany a l'anomenat Teatre d'Objectes, que és un tipus de Teatre de Titelles o d'animació desenvolupat des de fa anys i que a casa nostra encara no ha arrelat per qüestions diverses. Però, i això és el més important, és pas obligat per seguir una lògica evolució del Teatre contemporani.

PETITS SUÏCIDIS s'escenifica usant un llenguatge ritual extravagant, on l'objecte no es disfressa ni es transforma per fer papers o personatges propis de les vicissituds humanes, ans acceptant o intentant fugir de la seva funció objectiva, es representa a si mateix amb una sorprenent dignitat. L'actor no usa els objectes, sinó que els ajuda a expressar-se. D'una nuesa i sobrietat que commou i emociona tant en la seva dramatúrgia -de gran nivell poètic-, com en la posada en escena que fuig d'espectaculars martingales tècniques per centrar-se en l'essencial del fet teatral.



  Fitxa artística:

Autor i Codirector: ..... Gyula Molnár
Traductor, Adaptador, Codirector i Actor: ..... Carles Cañellas
Producció: ..... Susanna Rodríguez



  Requeriments tècnics:

DURADA: ..... representació: 55 minuts / muntatge: 60 minuts / desmuntatge: 45 minuts
ESPAI ESCÈNIC: ..... fosc total / silenci / atmosfera "teatral" / còmoda visibilitat dels espectadors a la superfície inclinable d'una taula de 80 x 60 cm / la visibilitat determina també el nombre ideal d'espectadors, que pot variar des d'un mínim de 7 a un màxim de 100 en cas de tenir una grada adequada / la distància mínima entre el públic i l'escena: 2 m / la distància màxima entre l'escena i el darrer espectador és aquella des de la qual hom pot distingir un llumí de fusta d'un gra de cafè gegantí (1,5 cm), sense haver d'aclucar els ulls (entre 10 i 15 m) / (mesures mínimes) amplada: 4 m / fondària: 2,5 m / alçada: 2,5 m.
IL·LUMINACIÓ: ..... per a l'espai de la taula i el voltant s'usa una bombeta incandescent de 150 watts penjada des de dalt, amb pantalla de paper translúcid i amb regulador incorporat a la taula, de manera que és el propi actor qui la manipula. Per a la resta de l'escena s'usa una llanterna i també un llum de mà de 60 watts que porta el propi actor. Per a l'entrada del públic a l'espai hi ha d'haver el mínim de llum possible i aquesta sempre indirecta, ja que l'escena queda il·luminada en penombra pel llum de la taula i s'ha d'evitar que altres llums interfereixin l'ambient creat en aquesta. En cap cas és necessària més il·luminació
ELECTRICITAT: ..... presa de corrent a peu d'escenari / potència 1 Kw/h (220 v)



  Tarifa:

de 600 a 1200

Aquesta recreació de PETITS SUÏCIDIS ha participat en els següents Festivals i programacions teatrals:

  1. EL MARIONETARI. VALÈNCIA
  2. 5è FESTIVAL DE TEATRE DE TITELLES. SANT LLORENÇ SAVALL
  3. XIVè FESTIVAL INTERNACIONAL DE TEATRE VISUAL I DE TITELLES. BARCELONA
  4. CICLE TEATRE PETIT FORMAT. ATENEU POPULAR DE NOU BARRIS. BARCELONA
  5. SALA BECKETT. BARCELONA
  6. INAUGURACIÓ DE LA SALA TRONO. TARRAGONA
  7. XX FESTIVAL INTERNACIONAL "CIUDAD DE CÁDIZ". CADIZ
  8. V MUESTRA DE TÍTERES "CIUDAD DE TERUEL". TERUEL
  9. 8a. FIRA DE TITELLAIRES ROMÀ MARTÍ. CALDES DE MONTBUI